2011/02/12

You are kidding!

★You are kidding!★

①What does it mean?→ "You are joking!"

②When do I use it?→When you hear something you can not believe.

③Examples?

【Dialogue】

Miwako: I do not have a TV at home.

Monica: You are kidding! I can not live without it!

Source:これはしょっちゅう聞いた言葉です。日本語のニュアンスでは「うっそー!」「冗談だよね!?」といった感じでしょうか?異文化の人たちと話をしていると日本人の常識では考えられないことがたくさんあるし、相手も日本人の常識が信じられないといったことがよくあるので、お互い話しながら、"You are kidding!" "You are joking, right?"の連発になることがよくあります。
例えば、これは実際に私の経験から。
米国人上司(Sam)と一緒に日本チームとの忘年会に参加したときのこと。
忘年会の最初の挨拶で、チームのメンバーが一人ひとり一言づつ日本語で挨拶をしたのですが、
そこでの会話。
Sam:みんな何て言ってるの?
Miwako:"今年は全く何も貢献できませんでしたが、来年こそはがんばります、"って言ってます。
Sam: You are kidding! (目を見開いて、すっごく驚く)
Miwako:ほんとですよ。みんな言葉は少しづつ違うけど、中身はみなそんなことを言っています。
Sam:そうか。。アメリカでは絶対にどんなに成績が悪くても、貢献したことを最初に言うんだけどね。(それからついに笑いをこらえきれなくて爆笑)
次の日、早速Samは私に昨日の日本チームが言っていた「今年は全く何も貢献できませんでしたが、来年こそは頑張ります。」という言葉を教えてほしいと言ってきて、熱心にその日本語を練習しました。
数日後、その言葉を日本チームへのスピーチとして使ったら、これが異常に受け、伝説的なスピーチとして残り、それからSamは日本チームの絶大な支持を受けリーダーとして大成功を収めました。 
その1ヶ月後、今度は米国本国からGeneral Managerが視察に来ることになりました。
私はどんな詳細なプレゼンを用意するのかと思ったら、「全て数字はグラフに変えてください。テキストは最小限で」そして、「僕は馬が大好きで、昔カウボーイの訓練を受けたんだ。僕のプレゼンのアイデアは147M(約147億円)という数値目標のカードを椅子に張って、それをカウボーイのように投げ縄でキャッチしようと思うんだけど、どう思う?」
私はもちろん、"You are kidding!"と思わず言ってしまいました。 
だけどほんとに当日、なんと黄色のカウボーイコートとカウボーイハットをかぶり、ロープを持ってきて、マフィアのボスみたいな怖い雰囲気のボスの前でそのプレゼンをやったのです。
これがまた大受け。 
このインパクトあるプレゼンのおかげか知りませんが、それからそのボスは出世して、ニューヨーク本社に転勤になりました。。

プレゼンにはいろいろなものがあります。
最近台湾系アメリカ人のモニカが送ってくれた非常におもしろいプレゼンをご紹介します。
これはチェコスロバキアに留学中の台湾人の学生が、台湾という国を紹介してくれと言われて作成したそうです。
約8分です。彼らの熱い情熱が伝わるようです。
できれば音量をONにして見てみてください。
Subject: A Short Film Presentation of Taiwan History (well done)

Click below underline in blue to see the clip.

介紹台灣的影片 <http://tw.myblog.yahoo.com/violinworld/article?mid=4863&prev=-1&next=4862>

How did it go?

★How did it go?★

①What does it mean?→ "How was it?"

②When do I use it?→When you talk to someone who just came back from a business trip, meeting, job interview, conference to give his/her presentation, etc..

③Examples? :  How did the trip go?
         How did the meeting go?
         How did your job interview go?
         How did your date with Ken go? etc..

【Dialogue】

Miwako: How did your presentation go?

Janice: It went very smoothly.

Tom: It went well.

Rose: Not too well, I think.

Sam: I didn't feel like my presentation went as smoothly as usual.

Source: これは日常生活でも、職場でもよく聞かれた質問です。
出張だとかプレゼンだとか、重要なミーティングとか、ジョブインタビューとか行って帰ってきた相手に"どうだった?”と尋ねる大変便利な表現です。
その答えは例文に示したとおり、本当に様々で、決まったパターンはありません。
ただ、質問のHow did it go?は決まり文句なのでぜひ覚えておかれると会話がはずんで便利です。 

Review quiz #1

Enjoy the quiz!

Quiz(1)「週末はゆっくり休んでね」 

Quiz(2)「あなたはそのことについてどう思います?」    
                
Quiz(3)「あなたみたいにすごい人は他にはいない!」   
           
 Quiz(4)「なんとかやってみます。」     
           
Quiz(5)「それは言葉では言い表せない(ほどすごい)!」       
          
Quiz(6)「彼らの感情を激しく揺さぶる決めてとなるものは何なのだろうか?」

Quiz(7)「楽しんでね!」  
                      
Quiz(8)「どのようにしたらあなたのお役に立てるでしょうか?」   
      
 *答えはこの↓にあります。





Quiz(1)「週末はゆっくり休んでね」                                     Have a good rest of the weekend.
Quiz(2)「あなたはそのことについてどう思います?」           What are your thoughts on that?
Quiz(3)「あなたみたいにすごい人は他にはいない!」         You are one of a kind!
Quiz(4)「なんとかやってみます。」                                           I'll figure it out.
Quiz(5)「それは言葉では言い表せない(ほどすごい)!」     It's beyond words!
Quiz(6)「彼らの感情を激しく揺さぶる決めてとなるものは何なのだろうか?」 
                                                                                                   What are their hot buttons?
Quiz(7)「楽しんでね!」                                                                Have fun!
Quiz(8)「どのようにしたらあなたのお役に立てるでしょうか?」  How may I serve you?

さらに職場で急に転勤になった人たちに贈る言葉として知っていると便利な表現です。 

★We hope that our paths will cross again. ★
(またお会いできますように)

★Bon voyage!★
(行ってらっしゃい!)*元はフランス語ですが、外国人が多い職場でよく転勤する人を送り出すときに使われていました。

He's one of a kind!

★He/She's one of a kind!★

①What does it mean?→ "He/She is extremely unique and brilliant."

②When do I use it?→When you want to describe someone who is so unique, incomparable,
  like Leonardo da Vinci, Albert Einstein, etc.

③Examples? ↓
Miwako: Do you know the guy named "Nicola Tesla"?

Jeff:  Of course!
    He is one of a kind!
   He was a greater inventor than Thomas Edison.

Source: 実は例文は実際に行われた会話です。
Nicola Teslaという名前を初めて聞いたのはカリフォルニア大学バークレー校で物理学を専攻している学生からでした。
彼は僕の夢はタイムマシンを作ることだといい、一番影響を受けたサイエンティストがNicola Teslaだと言いました。
私は全くその名前を聞いたことがなかったので、試しに科学にめちゃくちゃ詳しいJeff,(アメリカで有名な科学雑誌「Scientific American」を全て読んでいて、全て保管している)に聞いたら即"He is one of a kind!"という答えが返ってきたわけです。 
Jeffも実はTeslaファンで、テスラのフリーエネルギーの構想を熱く語ってくれました。
ちなみにトヨタと提携したテスラ=モーターズのテスラという名前はこのニコラ=テスラの名前にちなんでつけられたそうです。

Have fun!

★Have fun!★

①What does it mean?→ "Enjoy what you are going to experience."

②When do I use it?→When you want to encourage someone in a positive way.

③Examples? ↓
A: I have to give my presentation to 100 people. I don't know what to do.
B: Have fun! You'll do just fine.

Source: この表現もアメリカで良く聞いたフレーズの一つです。
日本でいう「行ってらっしゃい!」といったニュアンスで使われることも多いと思います。
例えばよく学校へ行く子供たちに母親が"Have fun!"と言って送り出している様子もよく見ました。
他にも出張でどこかへ行く人、旅に出る人、例文の中にあるように何か重要なことをやろうとしている人たちなどこの表現を使えば、聞いた相手はなんだか楽しくなってくる魔法の言葉だと思います。

What are their hot buttons?

Today, I would like to share the tips for giving great presentations.

 ★Audience Analysis - who are they? And what are their hot buttons?★
*"hot button" means something that elicits a strong emotional response or reaction.

Source: Excerpt from the attached file.
The file "Tips for Giving Great Presentations" was sent to me last night by Garry, an expert of global communications.
He has been famous for his great presentations.
He was an executive director at a global IT company when I first met him about 10 years ago.
He was born in Australia, grew up in U.S. and Singapore, got education in Australia and worked in several different countries including Japan, Russia, Germany and China.  Now he lives in Hong Kong with his wife (Native Chinese)  after his retirement.
He also teaches MBA program in Australia as a visiting professor.
I got the permission from him to share the information with you, so please feel free to share it with anyone who needs it.
---------- Forwarded message ----------

Hi Miwako,
You might find this useful.
I actually prepared this for my daughters.
Best wishes.
Garry


Tips for Giving Great Presentations

Structure

l   Use multiple colors on your charts (the brain works on differences not sameness)
l   Each presentation has a Beginning, Middle and End (every good story has this)

The ‘Tell them” Outline (as you see every night on TV news)

l   Beginning – tell them what you are going to say eg today, let me tell you about …
l   Middle
l   End tell them what you said eg to recap, today I told you about ….

The Short Presentation Outline

l   Opening (open the loop)
l   Agenda (areas to be covered that bring the topic to life)
l   Body (cover each area)
l   Summary (the key ideas that you want the audience to remember and take away - do not repeat the content)
l   Conclusion (close the loop)

Steps for Creating the Presentation

1.          Audience Analysis – who are they? And what are their hot buttons
2.          Set the Objective – what do you want the Audience to think, feel and do as a result of this presentation
3.          Collect information
4.          Structure the presentation
5.          Choose visual aid(s)
6.          Edit - put on the Audience hat; check against the Audience Analysis
7.          Rehearsal
8.          Do it!

Delivery Skills – Eye Contact

l   For the whole time you speak, make sure you look someone in the eyes
l   Gazing up or down or at no-one shows disinterest
l   Follow the ‘one thought, one person’ principle eg if you are saying ‘I am always positive, truthful and helping others’ -you could switch eye contact for each of positive, truthful, helping thoughts - you could also look at one person for two of the thoughts and switch to another for the last thought etc
l   Decision makers should get 60% of the eye contact, influencers 20% and everyone else 20%
l   Target your eyes at the person most interested in the thought eg if you are talking about a financial matter, you might look at the CFO
l   Eye contact also affects your voice -the brain will create more modulation in your voice as you make eye contact, otherwise your voice tends to slip into monotone (boring)

Delivery Skills (Gesturing)

l   There are 3 ranges of gesturing – conservative (moving hands about the width of a volley ball, moderate (moving hands about the width of a beach ball) and dynamic (moving hands expansively like a hot air balloon)
l   Use conservative for one on one or one on a few, moderate for a conference room, dynamic for a theatre
l   Use hands at the right time to emphasize eg numbering some points 1, 2, 3, saying the stock market will fall you might show a falling movement with both hands etc -do not gesture for the sake of it or without any synchronization with thoughts      
l   Do not hold your hands in the ‘fig leaf’ area – the whole Audience will look there while you speak

Delivery Skills (Voice)

l   There are three volume ranges – audible whisper, normal tone, loud -using a variety in a speech captures audience attention
l   Can also use a range of Notes so you don’t sound monotone and put everyone to sleep

I'll figure it out.

★I'll figure it out★

①What does it mean?→ "I somehow find a way to do it."

②When do I use it?→When you want to find a way with your creative mind. When you do not want to waste someone's time giving you instructions.

③Examples? ↓
A: I want you to go to Ecuador to get the information. Have you ever been to Ecuador?
B: No. But don't worry, I'll figure it out.

Source: この表現はアメリカで良く聞いたフレーズの一つです。
日本では非常に親切に1から10まで説明してくれる人が多いですが、アメリカにおいては自分の力でまずはやってみるということを学校でも家庭でも教えているようでした。この表現を使えば「あ、この人は自主性のある人だな。頼もしいな。」という印象を与えることは間違いありません。 

It's beyond words.

★It's beyond words.★

①What does it mean?→ "I can not explain it with words/logical mind."

②When do I use it?→When you lost your words to describe its beauty, wonder, nonsense, stupidity, etc. You can use it for both positive and negative sentences/statements.

③Examples? →I can say without any hesitation that this is my favorite song of all time.
 Its beauty is beyond words.

コメント: 先週土曜日の夜、生まれて初めて蛍を見ました。
まるで自分が小宇宙にいて、流れ星を目の前で見ているようでした。
まさにIts beauty is beyond words...でした。 

What are your thoughts on that?

★What are your thoughts on that?★

①What does it mean?→ "What do you think about that?"

②When do I use it?→When you want to have someone's ideas.

③Examples? →What are your thoughts on the following information?

                         What are your thoughts on climate change issue?

                         What are your thoughts on how Toyota is handling this huge recall?

Source: この表現は最近You tubeで見た英語による講義の質疑応答で、
質問者が「現在のお金をベースにした経済の仕組みよりもっといい、全く新しい経済の仕組みはありませんか?」といった難問を聞いてきたときに、質問された人は"Well, that's a very good question. What are your thoughts on that, first?”と逆に聞き返していました。
その人の言い方が意地悪なものではなく、逆に質問者の自主性を促すようにもっていっていて実に見事だなあと思いました。
いろいろ難問、奇問を聞かれたときに、相手の意図を正確に知るための「切り返し」としても使えると思います。

Have a good rest of the weekend.

★Have a good rest of the weekend.★

①What does it mean?→ "Spend weekends relaxing."
②When do I use it?→Like today, Friday!
③Other examples? →Here's a real example.
 "Have a good rest of the weekend." is used in the end of the email.

------------------------------------------------------------------------
Miwako:
Hi. Thanks very much for the last batches of work you did. It was very helpful for us.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
(Classified)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Please let me know if you have any trouble with the files.
Have a good rest of the weekend.

Paul

International Conference Call

Dear all,

I had a great opportunity to attend an international conference call yesterday.
Representatives from Japan, France, Korea, Israel, Sweden and Switzerland joined the conference call.
None of them were native speakers of English and it was really hard to understand what they were talking about.
I would like to share some of the expressions used in the "REAL" international conference.
More to come later...

★Does that make sense?
★That's an excellent point
★That's a very good point.
★Could you give me an example?
★What do you mean by "alternative car"?
★I would like to make a comment on "hazardous waste".
★Could(Would) it be possible to change ....?
Have a great day!

■Conference call (電話会議)について■

電話会議の相手が全く面識がない人、しかも英語が母国語でない人たちとのコミュニケーションともなると意志の疎通は最高レベルで難しい。
まるで目隠しをされて、横断歩道を不特定多数の相手とぶつからないように歩いて渡る感じといったらいいだろうか。。
相手の目を見て話すわけではないので、一体相手は本当は何を考えているのか、気分を害しているのか、喜んでいるのか、賛成しているのか、本当は反対なのかはそれぞれの出席者の意図はどこにあるのかをあらかじめ知っていないかぎり、そしてその議題の背景知識や経験がない限り、真意を汲み取るのは至難の技だ。
そもそも相手が見えないので、多数の出席者がいる場合は誰が話しているのかほんとに良くわからない。
しかも英語が母国語でない人同士が話しているため、アクセント、イントネーションなど実にバラエティに富んでいて、アメリカ英語にすっかり慣れてしまっている日本人にとってはこれがまた一苦労である。聞いたことがない音が飛び交うため、リズムが狂ってしまい、チューニングに時間がかかるのである。 

ほんと、こんなとき自分がテレパシーが使えたらどんなにいいだろうかと思う。
著名な通訳者の小松達也さんが「通訳とは相手の心読みです」とおっしゃっていたのを思い出す。そのためにも背景知識をできるだけ入手して状況を把握することが重要であるということを教えてくださった。
超能力が全くないとすれば特にこの背景知識から状況を冷静に分析し、相手の真意を推測していく能力が英語のコミュニケーション能力と同じくらい大切だと痛感する。

さらに豊かな感性で相手の必要性を一瞬で見抜く力の大切さを感じる。 
余談ではあるが、以前外資系IT会社でアメリカ人上司の秘書をしていたとき、どの国の人達も(日本、中国、オーストラリア、韓国、タイなど)この毎週のようにある電話会議は特にいやがっていた。こんなことは時間の無駄だ、一体何のためにやるんだと口をそろえて言っていた。
さらに日本人スタッフは英語アレルギーがひどいうえに、アメリカとの時差に合わせて会議も深夜や早朝になることが多く、体を壊す人たちが多かった。
机には薬瓶がごろごろ。ストレスから男性、女性含めて髪は薄くなるか半分くらい真っ白になってしまったという人たちを何人見ただろうか。
「こんなことばかりしてるからあほになってしもうた」と言って脳の手術まで受けた日本人エグゼクティブも身近にいた。彼はこれは異常な数の電話会議を本来寝る時間にさせられるせいだと言っていた。
電話で本音を話す人などほとんどいない。
もっとFace to faceの人間らしい会話、例えば仕事仲間と「カフェでうだうだする」といったことのほうが本音で話せて電話会議よりはるかに価値があると思われる。
メールより電話、電話よりはFace to faceの対話が長い目で見て効果的かつ効率的なのではないだろうか。 
まちがっても全然かまわないから(この間違いへの異常なこだわりは日本人独自のもの?
原因は教育?遺伝子?)
もっと肩の力を抜いていろんな国の人たちとも会話を楽しむ心の余裕が欲しいと思う。
Take it easy.

How may I serve you?

★How may I serve you? ★

①What does it mean?→“How can I help you?” or “May I help you?.
     This expression sounds more polite and professional.

②When do I use it?→Whenever you want to help your customer or anyone.

③Other examples? →How may we serve you?/ How may(can) we serve you better this year?